علائم و نشانه هاي آسيب به دستگاه اسكلتي – عضلاني
 
وبلاگ تخصصی روح الله یزدان پناه
بچه ها نظر بذارین مخصوصا بعضیا.....

 

شكستگي چيست؟

اين واژه براي شكستگي‌ها (در هر اندازه‌اي) به كار مي‌رود. چند واژه ديگر كه ممكن است در اين زمينه بشنويد، عبارتند از:

  • Greenstick Fracture: يا شكستگي از نوع تركه سبز كه در آن يك طرف از استخوان خم مي‌شود يا مي‌شكند. اين وضعيت در وسط استخوان‌هاي بلند اتفاق مي‌افتد، مثلا در بازوها يا پاها.
  • Torus Fracture: يك طرف از استخوان روي خودش خم مي‌شود، اما مشكلي براي طرف ديگر ايجاد نمي‌شود. در اين حالت، استخوان در واقع نشكسته است بلكه ضعيف شده است. (اكثر شكستگي‌ها در كودكان، از نوع Greenstick يا Torus هستند)
  • شكستگي كامل (Complete Fracture): استخوان به طور كامل مي‌شكند.
  • شكستگي بدون جابجاشدگي (Non-displaced Fracture): استخوان به طور كامل مي‌شكند اما دو تكه استخوان در جاي خود و در امتداد يكديگر باقي مي‌مانند.
  • شكستگي همراه با جابجاشدگي (Displaced Fracture): انتهاي استخوان‌ها (در محل شكستگي) جدا مي‌شوند و ديگر در امتداد يكديگر قرار ندارند.
  • شكستگي بسته (Closed Fracture): پوست روي استخوان شكسته‌شده سالم مانده است.
  • شكستگي باز يا مركب (Open or Compound Fracture): استخوان شكسته از زير پوست بيرون مي‌زند.
  • مو برداشتن (Stress or Hairline Fracture): به حالتي گفته مي‌شود كه بواسطه فشار مكرر بر روي استخوان، در آن ترك ايجاد شود.

معاينه دستگاه اسكلتي – عضلاني

علائم و نشانه هاي آسيب به دستگاه اسكلتي – عضلاني

.

1- درد در محل آسيب 2- زخم باز يا بسته 3- تورم شديد

4- تغيير شكل عضئ صدمه ديده 5- دردناك بودن محل آسيب هنگام لمس ( حساسيت به لمس )

6- عدم توانايي يا عدم تمايل بيمار به حركت دادن عضو

توجه : دربرخي موارد شكستگي كه شدت ضربه باعث جداشدن دو قطعه استخوان از يكديگر مي گردد , ممكن است علامت ديگري نيز علاوه بر علائم ياد شده وجود داشته باشد , كه اين علامت شنيدن صداي سائيده شدن دو انتهاي شكسته ي استخوان به يكديگر يا احساس اين حالت توسط خود است . اين علامت به هنگام حركت دادن عضو صدمه ديده توسط خود مصدوم يا ديگران ايجاد مي شود و به طور معمول با درد بسيار شديدي نيز همراه است . اما به هيچ وجه نبايد از حركت دادن عضو آسيب ديده و ايجاد چنين صدايي براي تأييد وجود شكستگي استفاده كرد .دراين حالت احتمال صدمه به عروق , اعصاب , ماهيچه و ديگر بافت هاي اطراف استخوان شكسته بسيار زياد مي باشد و به همين علت بايد عضو صدمه ديده را در اسرع وقت آتل بندي و بي حركت كرد .

معاينه دستگاه اسكلتي – عضلاني

1- معاينه ي عمومي بيمار از نظر آسيب ساير قسمتهاي مهم بدن مطابق روش ارزيابي بيمار

2- معاينه اندام آسيب ديده

3- بررسي گردش خون و حس در اندام آسيب ديده ( پر شدگي مويرگي )

معاينه اندام آسيب ديد ه:

 

امدادگر ابتدا بايد اندام را به طور كامل مشاهده و بررسي و شكل آن را با اندام طرف مقابل مقايسه كند . براي اين كار ابتدا لباس هاي روي اندام را از محل درز لباس باز يا قيچي كنيد و سپس آنها را از روي اندام صدمه ديده كنار بزنيد . به هيچ وجه سعي در خارج كردن يا در آوردن لباس مصدوم به روش معمول را نداشته باشيد زيرا ممكن است باعث تشديد صدمه به مصدوم شود .

در مشاهده به دنبال علائم و نشانه هاي زير بگرديد :

1- زخم باز 2- زخم بسته يا كبودي 3- تغيير شكل 4- تورم

وجود هر كدام از اين علائم را بعنوان آسيب قلمداد كنيد و كمك هاي اوليه مناسب را انجام دهيد . براي معاينه ي ساير قسمت هاي مشكوك , اندام را از بالا تا پايين به صورت حلقوي و يا دو دست به ملايمت فشار دهيد . احساس هرگونه درد به هنگام لمس , راهنماي مهمي جهت شك به امكان وجود آسيب است .

در مورد حس اندام از بيمارسئوال كنيد . آيا احساس مورمور شدن يا كرختي دارد ؟ اين علائم مي تواند نشانه آسيب يا عصب خونرساني اندام باشد . اگر در نهايت هيچ كدام از علائم يا شده مشاهده نشد , از بيمار بخواهيد تا اندام را به آرامي و با احتياط حركت دهد . بروز درد به هنگام حركت دادن عضو نيز مي تواند نشانه ي وجود صدمه و آسيب اسكلتي باشد .

توجه : در صورت وجود هر كدام از علائم ياد شده از تكان دادن عضو يا درخواست از مصدوم براي حركت دادن عضو به شدت پرهيز كنيد .

وضعيت گردش خون و حس اندام آسيب ديده بوسيله عوامل زير بررسي مي شود :

1- نبض اندام 2- پرشدگي مجدد مويرگي 3- رنگ و حرارت اندام 4- حس اندام 5- حركت اندام

 

نكاتي در مورد آتل‌هاي مرسوم:

  • براي آتل‌بندي پا، يك تخته را در قسمت بيروني پا (از كفل تا پاشنه) قرار دهيد. يك تخته ديگر نيز در داخل پا (از كشاله ران تا پاشنه) قرار دهيد. سطح داخلي تخته‌ها را كه در تماس با پوست است با پارچه يا پوشك بپوشانيد تا از پاي كودك محافظت شود. سپس با استفاده از نوارهاي پارچه‌اي، تخته‌ها را در محل كشاله ران، ران، زانو و قوزك پا به يكديگر ببنديد يا با لوله كردن يك پتو و قرار دادن آن بين دو پاي كودك، يك آتل درست كنيد. سپس پاها را در محل كشاله ران، ران، زانو و قوزك پا، به يكديگر ببنديد.
  • اگر مشكوك به شكسته شدن بازو، دنده يا ترقوه هستيد، بازوي طرف آسيب‌ديده را در يك بند حمايل (از جنس پارچه يا دستمال) قرار داده و آن را دور شانه طرف ديگر بيندازيد.
  • براي انگشت شكسته، يك تكه دستمال يا پارچه را بين انگشت آسيب‌ديده و يكي از انگشتان سالم قرار داده و دو انگشت را به هم ببنديد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

درباره وبلاگ


خوش اومدین بر و بچ باغونی
آخرین مطالب

پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پزشکی و آدرس emdadsavaneh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 99
بازدید کل : 44290
تعداد مطالب : 10
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1